A célkitűzés 4 szabálya

 

Célkitűzések, álmok, tervek. Hányszor és mennyi féle képpen estünk már neki a tanulásnak, fogyókúrának, leszokásnak, sportolásnak, bárminek. Vagy el sem sikerült kezdeni, vagy a folyamat megakadt valahol. Gondoltál már arra, hogy lehet nem Benned van a hiba, hanem rosszul tervezted meg a tervezést? A TED egyik írója, Nadia Goodman Kelly McGonigal pszichológust kérdezte, hogyan célszerű nekifogni a céloknak. Fogadjátok sok szeretettel négy, tudományos kísérletekre és kutatásokra épülő tippjét!

Igazi célokat tűzz ki, ne csak pipákat gyűjts!

Az agyunk bármire képes egy kis jutalomért, és kezdetben a pozitív megerősítés újból és újból előhívhatja a kívánt viselkedést. Levittem a szemetet? – PIPA. Megírtam a levelet? – PIPA. Azonban ez egy idő után nagyon unalmassá válik, és nem csoda, ha a lelkesedés két hét után alább hagy.

checklist-150938_1280

Olyan célok kitűzésére van szükség, ami – elcsépelten hangzik ugyan, de – a szívünk mélyéből jön, egy olyan mélyen gyökerező vágyból ered, mely eltökéltté tesz minket. Ahhoz, hogy megtaláljuk ezt a célt, ezt a vágyat, ahhoz azonban mélyebbre kell ásni. McGonigal a 3 kérdéses technikát javasolja. Vegyük pl., hogy el akarsz kezdeni egészségesebben táplálkozni. Miért? – Mert fogyni akarok. Miért akarsz fogyni? – Hogy jobb fizikai erőben legyek. Miért akarsz erősebb, fittebb lenni? – Mert gyermeket akarok és szülésnél jól jönne.

Ezt a kört bármeddig lehet folytatni, nem kell megállni 3 kérdésnél, de általában ennyi elég, hogy az ember eljusson a felszínes, mindenki számára egyértelmű októl egy saját, szívből jövő motivációig.

A folyamatra, és ne az eredményre fókuszálj!

Ha az ember elveszti a fonalat és a lelkesedést, az általában azért van, mert a végső célt látja, ahhoz méri jelenlegi helyzetét, ami által az egész terv túl soknak, megvalósíthatatlannak, míg az aktuális állapot édes kevésnek fog tűnni.

A cél felé tett legkisebb lépés is odajuttat minket, ahova menni akarunk, míg az attól eltérő legyen bármekkora ugrás, csak elvág minket az álmunktól. Éppen ezért nem szabad egyszerre akarni mindent, mert az csak frusztrálttá tesz, aminek a vége mindig a feladás.

person-246239_1280

Helyette kérdezd meg magadtól: mi az a legkisebb (de konzisztens!!) lépés, amit megtehetsz? Pl. ha szeretnéd növelni az önbizalmad és magabiztosan kiállni az emberek elé, akkor kezdheted azzal, hogy nem vágod magad alatt fát azzal, hogy mikor bókolnak, elkezdesz tiltakozni. Helyette mondj ennyit: Köszönöm!, és minden negatív megjegyzést, magyarázkodást tarts meg magadnak. Ha minden nap találsz valami aprócska lépést, ami a célod felé visz, akkor előbb-utóbb eléred azt!

Fogalmazd meg a célokat pozitívan!

A beszéd nagyon erősen hat az emberre, így nem meglepő, hogy belső beszédünk, azaz gondolkodásunk milyen erősen befolyásolja a szervezetet magát is. Megfigyelték, hogy a negatív megfogalmazások (Nem akarok rágyújtani többet, Nem akarok kövér lenni, Nem akarok idegeskedni) a gátlórendszer működését indítják be, míg a pozitív megfogalmazások (Le akarok szokni, Le akarok fogyni, Nyugodt akarok lenni) motiválnak és eltökéltebbé teszik az embert.

yes-593833_1280

A megfogalmazások negatívból pozitívvá való átkeretezésének másik előnye, hogy másfajta „gondolati láncot” indítanak be. A „Nem akarok kövér lenni” gondolatra esetleg automatikusan beindulhatnak olyan önsértő, önakadályoztató gondolatok, mint „Mert most ocsmány vagy és dagadt, egy disznó, állandóan zabálok…” – és az agyunk máris olyan képeket generál, hogy muszáj letolni egy tábla csokit. Ugyanakkor a pozitív hozzáállás pozitív, motiváló képeket, gondolatokat hívnak elő, melytől jól érezzük magunkat – boldogan meg könnyebb szenvedni valamiért. A trükk egyszer, mégis szinte kivitelezhetetlen: legyünk kedvesek magunkhoz!

Készülj fel a hibákra!

Meg ne fogadd, hogy most majd mindig rendíthetetlen maradsz, mert kizárt! Tekintve, hogy mindig minden változik, bármikor adódhat egy olyan helyzet, hogy igenis rágyújtasz, vagy inkább otthon maradsz „punnyadni” az esti aerobic edzés helyett. A legtöbb ember az első ilyen bakinál ellöki a célt magától, mert nem bírja elviselni, hogy kudarcot vallott, és egyszerűbb a célt lebecsmérelni, mint belátni, hogy halandó emberek vagyunk.

Pedig a döccenők, bár elkerülhetetlenek, mégis előreláthatóak. Ülj le és gondold át, milyen helyzetekben a legvalószínűbb, hogy elgyengülsz. Pl. ha tudod, hogy hazaérkezés után már nehezen mozdulsz ki újra, akkor az edzéseket iktasd be közvetlen meló után. A Ha – Akkor tervek segítenek Neked felkészülni bármilyen eshetőségre: pl. Ha elmarad az óra, akkor elmegyek futni.

A lényeg, hogy találd meg mi a legbensőbb motivációd, ami miatt el akarod élni az álmodat, és ha bármi zökkenő közbejön, ne add fel, hanem erre a legbelső álmodra gondolj – és tégy meg apró lépést felé.

steps-388914_1280

 

Forrás: http://ideas.ted.com/the-science-of-setting-goals/