Itt és Most – avagy a halogatós szisztémák boncolgatása

 

 

A halogatással kapcsolatban még adós maradtam egy kicsit. Ez a cikk merőben más lesz, mert sokkal mélyebben fogunk elmerülni a halogatás szisztémájában. Nincs több hercehurca még megoldást is tálalok, finoman és ízléssel.

 

road-trip-437413_1280

Akkor kezdjünk neki!

Deadly-Hot-Ash-Cloud-in-Volcano-Eruption-Coloring-Page

Az ember vérében van a halogatás, mer’ már őseink is tökélyre vitték ezt a módszert fennmaradásuk érdekében. Képzeljünk el egy olyan világot, ahol minden percben meghalhatsz, megehetnek,  agyontaposhatnak, illetve találkozhatsz olyan természeti jelenségekkel, mint a gyakori földrengés és túlbuzgó vulkanikus tevékenység. Nem mindegy, hogy mire fekteted be az energiát és nem mindegy hogyan teszed azt meg. Őseink is jól tudták ezt, ösztöneiket követték e téren. Ezt nem úgy kell elképzelni, hogy az ősember tanakodott volna azon, hogy most ne egyen vagy egyen, hanem arról, hogy igenis kockázatot kellett vállalniuk azért hogy a legyen élelmük , vizük és biztonságos legyen környezetük. Nem voltak olyan szinten ellátva olyan alap erőforrásokkal, amikkel mi a modern ember rendelkezünk.

A halogatás miben léte abban rejlett, hogy miként kell lebonyolítani a vadászatot, felkészülni a télre vagy egy háborúra. Mivel az életüket kockáztatták szinte minden órában, ezért ha meg volt rá az esély , hogy elkerüljék az ilyen típusú helyzeteket, akkor inkább halogattak.


A modern embert másképp kell megközelíteni.

 

A mai ember erőforrásai nem annyira elzártak, mint őseink idejébe volt. Könnyebben hozzájutunk az élelemhez, caveman-dietbiztonsághoz és kényelemhez. Nem kell küzdenünk a kardfogú tigrissel az őstulokért, nem halunk bele olyan betegségekbe, mint
a fertőzések és nem tapos agyon minket egy mamut. Igaz az ellenséges törzsek lehet most is lebunkóznak, de az ember igazából mindig saját maga ellensége volt. A modern homo sapiens sapiens nincs olyan mostoha körülmények között, viszont gyakran távoli célokért küzd, ami nem közvetlenül kapcsolódik csak ösztöneihez és szükségleteinkhez. Olyan homályos célok mint a munkaerőpiacon való megjelenés és fennmaradás és a későbbi elhelyezkedés jóval kevésbé mozgósít bennünket, mint egy feldühödött mamut elől
való futás, lehetőleg minél gyorsabban.

 

 

 

Akár hogy is nézzük : a halogatás jó dolog egy bizonyos mértékig. Talán, ha ezt alkalmaztuk volna, akár melyik órán az iskolában – hogy stílszerű legyek törin- akkor, sokkal könnyebben vettük volna az akadályokat és fölöslegesen nem stresszeztünk volna.

 

images (12)

Konkrét formula nincs arra, hogy kell „most” nekilátni a feladat megoldásának. Lényeg tégy mindent úgy, hogy neked jó legyen. Hallgass hangosan zenét, alkoss éjjel , csinálj vagy szüntess meg a rendetlenséget magad körül,
mert fontos a saját környezet, hogy kibontakozhass. Miután megteremtettük a teret jöhet a küldetés teljesítése.
A misszió tökéletes elvégzésese érdekében, koncentráljunk az adott problémára.

Ez amolyan itt és most.

tao kövek

 

Próbálkozhatunk feladatlistával vagy napirend összeállításával, de ha ez merevnek tűnik, akkor választhatunk
színes jegyzetlapokat, amikre felírjuk a teendőket és határidőket vagy üzeneteket saját magunknak.

Például ilyeneket:

„Lusta vagyok. De a lusta ember találta fel a biciklit, mert utált gyalogolni és cipekedni”
Tehát legyünk kreatívak.

h16

Fontos :
egyszerre csak egy dologra fókuszáljunk végzetünk vele jöhet a következő. Attól, hogy valamit már elvégeztél, valószínűleg könnyebbnek fogod magad érezni és előbb vágsz bele következő részbe. Látványossá válik az elvégzett munka és több lesz a motivációd.

De mik azok lelki okok, amik a halogatáshoz vezetnek?

A halogatás megélt lelki  okai

találkozás a „nem szeretem feladattal”

fölöslegesnek tartod a feladatot

perfekcionizmus: sokat vársz el magadtól

szorongsz mások véleménye miatt/félelem az esetleges kritikától

előfordulhat , hogy nehezen vagy  félreérted a feladatot

félsz a hibáktól, nem bízol eléggé magadban

képtelen vagy  kezelni a feladatot

nem rendelkezel megfelelő és  szükséges információval és ennek hiánya megtorpanásra késztett

a feladat úgy tűnik, elborít

túlvállalod magad és túl sok feladatot vállalsz el, és képtelen vagy neki kezdeni, mert
nem tudod  melyik legyen az első.

keyboard_470

Ha a krónikus halogatókat nézzük, általában mindig ugyan azt a feladatot tolják maguk előtt rendszeresen. Ha például nem szeretsz  Excel- lel dolgozni, akkor valószínűleg halogatni fogod a dolgot. Ugyan ez a helyzet a macskaalom takarítással vagy akár humanoid  személyekkel is. Elképzelhető, hogy valakit
nem igazán kedvelsz és valamilyen oknál fogva vele kell lenned, dolgoznod vagy a rosszabbik eset  az utasításait eltűrni. Ilyenkor, már a gondolat szinten is halogatunk, konkrétan bevesszük a nem szerettem tablettát és várjuk a jó szerencsét, de ez itt nem megoldás. Egyszerűbb – személyeknél, de Excel táblával kapcsolatban is jó megoldás- vesszünk egy nagy levegőt és torony iránt elindulunk, hogy lehető legkevesebb időt töltsünk eme vizeken. Mindenki megnyugtatására elmondhatom, hogy a halogatást vagy a feladatok arrébb tologatása, akár nemzeti érdek vagy stílus is lehet.  Nálunk magyaroknál a „Pató Pál Effekt” igazi hungarikumnak számít. A spanyoloknak van a halogatásra egy nagyon szép életérzést kifejező szavuk : mañana .
A déli életérzésnél maradva az olasz nyelv is rendelkezik egy kitűnő szófordulattal.
Ez pedig a “dolce far niente” szinte elmond mindent róluk.

760d4bbf97ef17c53fc1a1b05706c217


Őszintén látott valaki karót nyelt mediterrán embert?


A halogatás nem csak egy nemzet sajátja lehet, hanem emberek attitűdjei alapján is meg lehet határozni , hogy ki milyen halogató, mert ez sem mindegy.

Sokunk találkozott már azzal a helyzettel, hogy valamit meg kéne csinálnunk, de abszolút nincsen kedvünk
teljesíteni ezt a feladatot, akkor se ha fontos. Mindig találunk valami sokkal fontosabbat. Bogyós játékot
játszunk a számítógépen vagy találunk valami érdekeset a kertben, esetleg neki állunk szekrényt lomtalanítani.
Igazából olyan energiákat és időt fordítunk az elterelésre, hogy akár 20-szor is képesek lennénk megcsinálni a halogatásunk tárgyát. A halogatásra való hajlam kétélű fegyver, mert rossz annak, akire jellemző, és őrületbe kergetheti a környezetét, de ezt lehet tudatosan fejleszteni. A halogatás nem egyszerűen lustaság vagy szétszórtság, hanem a előfordulhatnak mélyebb lelki fékek is.

 

Íme a halogató típusok

 

Dacos:

images

Aktívan ellenáll, reakciójának lényege, hogy ne mondják meg neki ,hogy és mikor csináljon meg bármit.

 

 


Túlvállaló
:

news_7595_10_megbetegito_erzelem
Állandóan valamit tevékenykedik, bevállal, gyakran extrém feladatokat is és nem figyel magára és a feladatok minőségére.
Imád mártír lenni.


 

Kényelmes halogató:

relax-lady
Kerüli a túl nagy stresszet, kihívást jelentő feladatokat.
Elve az, hogy a feladat várhat, ha valami örömteli tevékenység van
kilátásban és előbb vagy utóbb valaki megcsinálja helyette.

 

Tökéletességre törekvő:

remult-fejek
A magas elvárások miatt nem kezd bele, vagy nem meri befejezni
a feladatokat.

 

 

Álmodozó:
25_8040_306689_0f701f8c0834335f1b2d61e7efc7efff_847806_301

Motivált, de nem jól, vagy egyáltalán nem méri fel és tervezi meg tevékenységét. A feladatra koncentrálás nehezére esik és nem szereti, ha visszatérítik a földre.

 

 

Aggódó:

mentralis_zavarok_1
Fél a változástól, a kockázatokról, nem bízik önmagában.

 

 

 

Kríziskeltő:

dühítő
Az utolsó pillanatok szorítása, vagy valamilyen kényszer, vagy vészhelyzet beálltára számít, így biztosítva maga számára a kellemes izgalmi szintet.

 

 

 

 

Mit tehetünk a halogatás ellen?

  • Halogatás a munkakörnyezetben jóval ritkább, de előfordul,főleg akkor mikor nem jó a motivációs rendszer.
  • Ha tehát valakinek tartozunk egy beszámolóval vagy szorít a határidő minket , akkor bátorítást adhat a környezetünk, vagy mi is  saját magunkat lelkesíthetjük. Fontos és motiváló lehet, ha tudjuk, hogy az egyes munkafolyamatok hogyan épülnek egymásra, és ismerjük, mi múlik azon, ha mi késünk egy feladattal.
  • Ha nagy feladatot kapsz érdemes részekre bontai. Így a nagy, távlati célok fenyegető jellege csökken, elérhetőbbé, betarthatóbbá, tervezhetőbbé válnak.
  • A halogatás oka lehet mélyen személyes ok, aminél érdemes mélyen magunkba néznünk és megvizsgálnunk viselkedésünket.  Lényeges , ha rájövünk mi az a szituáció vagy kötelesség amitől tartunk, akkor érdemes direktbe megcsinálni, Persze utána ünnepeljük meg magunkat valami jó dologgal.

 

connect-20333_1280

A halogatás idejének csökkentésére létezik 5 módszer, amit ha megfogadunk nem halasztunk holnapra semmit. Jó dolog ez csak egy óriási probléma van vele. Neked kell megtenned. Senki nem fogja helyetted megoldani ezt. Motiválni és támogatni a jó barátok és szerető családtagok képesek, de nem tudják elvégezni … hát… helyetted ezt a projektet.

 

Amit feltétlenül tudnod kell és meg kell tenned magadért a halogatás megszűntetése érdekében.

  1. Fenyegető érzés megismerése, felszámolása (iszonyat szigorúak vagyunk ám)
  2. Kompetenciánk megértése, megismerése: mi az ami megy, mi az ami már túl sok, mi az ami nem megy?
  3. Önismeret növelése. Tanácsadással segíthetünk ezen, de rajtad múlik, hogy figyelsz önmagadra.
  4. Tapasztalatszerzés olyan helyzetekben amiben „már halogattál,de már nem teszed”.
  5. Tapasztalatok kiértékelése.
  6. Impulzív személyeknek hosszútávú célokat kell felállítani.
    Így lehet őket motiválni, hogy hosszan és impulzívan törekedjenek a cél felé ez által valami hatalmasat alkossanak.
  7. Aki inkább introveltáltak táborát gazdagítja, nekik rövid távú célokat,mert ezek teljesítése növeli az önbizalmukat és ez csak jó lehet.

 

 

Összefoglalva mit is kell tenni az ügy érdekében?

A válasz :

1236958_548593965209474_1811988357_n

A halogatás úgy kerülhető el, ha a határidőt jelen időben képzeljük el, tehát ha például egy projektet a jövő hétre kell befejezni, úgy kell tekinteni, hogy a dolog „most” aktuális, nem pedig „majd”, mert nem fogod az utat megtalálni, ha nem magad válsz az úttá.

Mivel nem szabad habozni, ezért érdemes elolvasni induló és állandó szolgáltatásainkat, mert ha a tanítvány kész tanulni, a tanár meg fog mutatkozni.

 

happy-221467