A Buddha-hónap

A tibeti hagyomány szerint május 7-től június 5-ig tart a Saka Dawa, a negyedik hold hónap. Ez azért kiemelt jelentőségű a tibetiek körében, mert ezt a hónapot Buddha életének megünneplésére szánják, szigorú önmegfigyelést tartva, hiszen a hagyományok szerint ebben a hónapban minden gondolat vagy cselekedet sokszoros karmikus erővel hat. Ezen időszakcsúcspontja a holdhónap 15. napjára ( idén ez május 21.) eső Dharmacsakra (ismertebb nevén 10 milliószoros) nap, a Saka Dawa Düchen, mely nem csupán Buddha születésének, de megvilágosodásának és halálának is az évfordulója.

viet-nam-1065852_1920

Íme néhány jó cselekedet, melyet a tibetiek javasolnak gyakorolni ebben a hónapban, főleg május 21-én:

vintage-camera-1281312_1920
  • Kolostoroknak felajánlás tétel, adakozás szegényeknek, koldusoknak
  • Tartózkodás a húsevéstől, valamint, élő, levágásra szánt állatok megvásárlása és szabadon engedése
  • Sztúpák körbejárása (óramutató járásával megegyezően, miközben mantrákat recitálunk)
  • Imádkozás, gyakorlás, mantrák recitálása (főleg Shakjamuni Buddha, Csenrézi)

 

 
Persze aki ennél is komolyabban akarja ünnepelni a hónapot, az betarthatja a nyolc mahajána fogadalmat, melyek a következők:

  1. Ölés elkerülése (direkt és indirekt módon egyaránt, tehát nincs húsevés)
  2. Mások tulajdonának engedély nélküli elvételének kerülése
  3. Szexuális érintkezés elkerülése
  4. Hazugság és mások becsapásának elkerülése
  5. Mérgező, bódító szerek kerülése (alkohol, drog, cigaretta)
  6. Napi egyszeri étkezés betartása, melyet még délelőtt kell megejteni és 30 percnél tovább nem szabad enni. A menü nem tartalmazhat húst, tojást, retket és fokhagymát.
  7. Magas, drága ülő- és fekvőhelyek elkerülése, valamint tilos állatbőrre ülni.
  8. Ékszer, smink és illatszerek viselésének elkerülése. Ezen kívül tilos táncolni, énekelni és zenét hallgatni.

 

 

tibet-680496_1920

Bár ezekre a fogadalmakra talán egy napig is nehéz odafigyelni, főleg a mi kultúránkban, azért vallástól és ünneptől függetlenül célszerű valami építő szokást felvenni (pl. minden nap meditáljunk vagy figyeljük meg a légzésünket 10 percig), vagy káros szokást letenni (pl. nem panaszkodunk ebben a hónapban), mert a tapasztalat azt mutatja, hogy ha valamit 30 napig végzünk egy adott módon, az szokássá válik – amit aztán tudunk folytatni az év többi napján is! Bátorításul itt van Matt Cutt pár perces TED előadása (magyar feliratot a subtitles gombnál találtok), teljes szívvel ajánljuk mindenkinek a változás kipróbálását 🙂 

 

Forrás:

http://www.yowangdu.com/tibetan-buddhism/saka-dawa.html
http://www.gyutofoundation.org/index.php/services/features-7/19-demo/256-what-are-the-eight-mahayana-precepts